Frågor och svar

Kan jag få hjälp med recept? Får jag välja vilken klinik jag vill till? Här hittar du svaren du behöver.

Generellt

Hur fungerar en konsultation?

Logga in i appen med mobilt BankID, fyll i information om dig och besvara några frågor om ditt djurs besvär och symptom. Veterinären ansluter sedan och ni startar en chatt. Om det behövs finns möjlighet att övergå till video- eller röstsamtal.

Varför måste man använda mobilt BankID?

Mobilt BankID används för identifiering och för att säkerställa en trygg vård.

Vilka veterinärer arbetar hos AniCura?

Appen bemannas av legitimerade och erfarna veterinärer som kombinerar sitt jobb online med arbete på klinik.

Vad har ni för öppettider?

Vi har öppet varje dag 07.00-22.00.

Behöver man boka tid?

Nej, vi har drop-in för att kunna hjälpa dig så snabbt och smidigt som möjligt.

Vilka djur tar ni emot?

Hund och katt

Om konsultationen

Hur lång är en konsultation?

Vanligtvis kring 10 minuter men det beror på ditt djurs besvär och tillstånd.

Hur fungerar det med journaler?

Veterinären för journal under konsultationen, precis som vid ett besök hos våra kliniker.

Får jag tillgång till mitt djurs journal?

Ja, efter avslutad konsultation kommer du att få tillgång till journalen i appen. Du hittar den under knappen “timeline”.

Kan ni se mitt djurs journal ifrån klinik?

Nej, dessvärre kan vi i dagsläget inte se andra klinikers journaler automatiskt.

Kan jag få en remiss?

Ja, vi hjälper gärna dig och ditt djur med en remiss till lämplig klinik.

Kan ni skriva ut recept?

​Vi följer Jordbruksverkets och Svenska Veterinärförbundets riktlinjer, detta innebär att vi i dagsläget endast kan skriva ut antiparasitära preparat, såsom fästingmedel, till hund och katt. Konsultation gällande recept kostar 99 kr, per djur. Tänk på att ditt/dina djur måste vara med under videokonsultationen för att vi ska kunna skriva ut recept. För övriga recept måste du kontakta ordinarie veterinär. 

Kan ni förlänga ett recept?

Vi kan inte förlänga ett recept för ett djur under behandling. För hjälp med detta vänder du dig till behandlande veterinär.

När kan jag vända mig till AniCuras app?

När du vill ha råd eller diskutera något kring ditt djur, eller om du är osäker på om du behöver uppsöka en veterinärklinik. Vid behov hjälper vi dig vidare med remittering.

Om du är nybliven djurägare och har frågor kring den nya familjemedlemmen.

Vid frågor kring eftervård eller andra allmänna frågor som dyker upp efter ett besök och/eller operation på klinik.

När är det inte lämpligt att kontakta veterinär via appen?

Vid akut skada, sjukdom eller förgiftning bör du alltid uppsöka fysisk veterinärvård direkt.

Kan jag använda appen när jag är utomlands?

Om du har laddat ner appen när du är i Sverige så går den också att använda utomlands. Vi kan dock inte remittera dig till lokal klinik om du befinner dig utomlands.

Support

Kontaktuppgifter till support

kontaktonline@anicura.se

Var kan jag vända mig om jag har klagomål?

kontaktonline@anicura.se

Betalning och villkor

Hur lagras min information?

Här kan du läsa mer om användarvillkor och integritetspolicy

Vad kostar en konsultation med veterinär?