Frågor och svar

Kan jag få hjälp med recept? Får jag välja vilken klinik jag vill till? Här hittar du svaren du behöver.

Generellt

Hur fungerar en konsultation?

Logga in i appen med mobilt BankID och fyll i information om dig och ditt djur. Välj sedan symptomkategori, beroende på vad ditt djur har för besvär, och besvara ett par inledande frågor. Veterinären ansluter sedan och ni genomför konsultationen antingen via chatt, röst- eller videosamtal.

Varför måste man använda mobilt BankID?

Mobilt BankID används för identifiering och för att säkerställa en trygg vård.

Vilka veterinärer arbetar hos AniCura?

Appen bemannas av legitimerade och erfarna veterinärer som kombinerar sitt jobb online med arbete på klinik.

Vad har ni för öppettider?

Vi har öppet varje dag 07.00-22.00, även på helger och röda dagar. 

Behöver man boka tid?

Nej, vi har drop-in för att kunna hjälpa dig så snabbt och smidigt som möjligt.

Vilka djur tar ni emot?

Vi tar emot hundar och katter i appen. 

Om konsultationen

Hur lång är en konsultation?

Vanligtvis kring 10 minuter men det beror på ditt djurs besvär och tillstånd.

Hur fungerar det med journaler?

Veterinären för journal under konsultationen, precis som vid ett besök hos våra kliniker.

Får jag tillgång till mitt djurs journal?

Ja, efter avslutad konsultation kommer du att få tillgång till journalen i appen. Du hittar den under knappen “Tidslinje”.

Kan jag få en remiss?

Ja, vi hjälper gärna dig och ditt djur med en remiss till lämplig klinik.

Kan ni skriva ut recept?

​Vi följer Jordbruksverkets och Svenska Veterinärförbundets riktlinjer, detta innebär att vi i dagsläget endast kan skriva ut antiparasitära preparat, såsom fästingmedel, till hund och katt. Konsultation gällande recept kostar 149 kr, per djur. Tänk på att ditt/dina djur måste vara med under videokonsultationen för att vi ska kunna skriva ut recept.

För övriga recept måste du kontakta ordinarie veterinär. 

Kan ni förlänga ett recept?

Vi kan inte förlänga ett recept för ett djur under behandling. För hjälp med detta vänder du dig till behandlande veterinär.

När kan jag vända mig till AniCuras app?

  • När du vill ha råd eller diskutera något kring ditt djur, eller om du är osäker på om du behöver uppsöka en veterinärklinik. Vid behov hjälper vi dig vidare med remittering.
  • Om du är nybliven djurägare och har frågor kring den nya familjemedlemmen.
  • Vid frågor kring eftervård eller andra allmänna frågor som dyker upp efter ett besök och/eller operation på klinik.

Kan jag använda appen när jag är utomlands?

Om du har laddat ner appen när du är i Sverige så går den också att använda utomlands. Vi kan dock inte remittera dig till lokal klinik om du befinner dig utomlands.

Support

Kontaktuppgifter till support

kontaktonline@anicura.se

Var kan jag vända mig om jag har klagomål?

kontaktonline@anicura.se

Vad kostar ett besök i appen?

  • Besök i appen är kostnadsfria, gäller både försäkrade och oförsäkrade djur.
  • Konsultation gällande recept kostar 169 kr, per djur, i receptarvode. Betalning för eventuellt recept sker efter det att veterinären tagit hand om dig och ditt djur. Du får en faktura via mail.

Hur lagras min information?

Här kan du läsa mer om användarvillkor och integritetspolicy

Träffa våra veterinärer direkt i mobilen

Besök i appen är kostnadsfria. Detta gäller oavsett tid och omfattar alla hundar och katter, både försäkrade och oförsäkrade. Ingen fråga är för stor eller liten, hör av dig till oss så hjälper vi er!
Read more about the app

Want to download directly?

Get it on Google PlayDownload on the App Store

Error

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded.