Gå till huvudinnehållet

Betalning

När ditt besök är klart är det dags för betalning. Här på AniCura Jägarvallens djursjukhus kan du betala med kort, Agriakortet, Swish eller Klarna. Vi är kontantfria.

Fem kvinnor står runt AniCuras reception; två veterinärer står längst bak, en kvinna står bakom bordet och ler mot en besökare och en femte går bara förbi.

Direktreglering #

Många djur är idag försäkrade. Det vanliga är att djurägaren betalar hela summan direkt på djursjukhuset och sedan skickar kvittot till försäkringsbolaget. Det brukar då ta ett par veckor innan det att du får pengar tillbaka.

Är ditt djur försäkrat kan vi även hjälpa dig att göra en så kallad direktreglering. Direktreglering betyder att du själv endast betalar din del, självrisken, samt de eventuella kostnader som inte ersätts ur försäkringen till oss. Vid direktregleringen ersätter försäkringsbolaget sedan oss direkt så att du slipper ligga ute med pengarna. För att direktreglera behöver vi ditt djurs försäkringsnummer. Vi ber dig därför att alltid ha detta till hands när det är dags för betalning.

Eftersom det tar oss tid att specificera alla åtgärder, kontakta försäkringsbolaget och fakturera dem, tar vi en avgift för denna tjänst. Om du vill ha vår hjälp med en direktreglering så får du sitta ner och vänta efter besöket medans vi mailar debiteringsunderlaget till ditt försäkringsbolag. Vi brukar få svar inom 10-60 minuter beroende av försäkringsbolagets arbetsbelastning. Direktreglering kan dessvärre inte göras på kvällar eller helger när försäkringsbolagen är stängda.

Observera att det inte alltid går att direktreglera trots att ditt försäkringsbolag har sin direktreglering öppen. Försäkringstekniska eller veterinärmedicinska orsaker kan göra det svårt för försäkringsbolaget att reglera skadan direkt. Du får då betala som vanligt, se nedan, för att sedan skicka in din skadeanmälan till ditt försäkringsbolag som behandlar den så snart som möjligt.

Om du väljer att inte direktreglera #

Om du väljer att själv betala på plats skickar du in en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag efter besöket hos oss. Skicka in kvittot som du får från oss till försäkringsbolaget och komplettera detta med försäkringsnummer, namn, adress, telefonnummer och e-postadress samt uppgifter om ditt djur som namn, ålder, id-nummer, eventuellt registreringsnummer etc. Ange det bankkontonummer på vilket du vill ha den aktuella ersättningen insatt.

Olika försäkringsbolag har olika lång handläggningstid. För eventuella frågor om din reglering vänder du dig direkt till ditt försäkringsbolag.

Självrisker och ersättningsanspråk #

Försäkringsbolagen har olika villkor för ersättning beroende av vilken försäkringsprodukt du har valt. När du tecknar din försäkring väljer du själv vilket ersättningsbelopp och självrisk du önskar. Många av försäkringsbolagen har en självrisk vilken består av två olika delar, en fast del (grundsjälvrisk) och en rörlig del (rörlig självrisk). Den rörliga självrisken är en procentsats av besökets ersättningsbara kostnad.

Det är viktigt att du sparar ditt djurs försäkringsbrev så att du kan ta med dig detta när du kommer till oss. På det sättet kan du även hålla dig uppdaterad med vilken försäkring och vilken självrisk du har valt. Viktigt att känna till är att ditt djurs ersättningsbelopp sjunker med djurets ålder.

Kontakta själv ditt försäkringsbolag för att få reda på vilka villkor som gäller med just ditt djurs försäkring, självrisk och ersättningstak.

Tänk på #

Eftersom olika försäkringar har olika villkor och ersättningsbelopp kan vi aldrig säga om just din försäkring ersätter en viss behandling. Du måste själv kontakta ditt försäkringsbolag för att få reda på om behandlingen ersätts i din försäkring och att din försäkring inte har någon reservation som gör att behandlingen inte ersätts på just ditt djur.

Klarna  #

Nu kan du betala via Klarna hos oss. Betala direkt, inom 30 dagar eller dela upp din betalning så det passar dig. Säg till i kassan att du önskar betala med Klarna så hjälper vi dig med en smidig betalning. 

Error

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded.