Nedan hittar du praktisk information kring betalning.

Betalning

Alla sjukvårdskostnader måste betalas innan du går hem från akutbesöket eller innan du hämtar hem ditt inskrivna djur från vård- eller operationsavdelningen. För patienter som har varit inskrivna lämnas uppgift om den exakta kostnaden i samband med beslut om hemgång. På begäran kan du dagligen hållas uppdaterad om ditt djurs kostnader. Vi är kontantfria. Du kan istället betala med konto- /kreditkort eller swish. Önskar du faktura eller avbetalning går det att ansöka om via Svea Ekonomi, läs mer nedan.

Faktura eller delbetalning

När kostnaden är oväntad eller försäkringen kanske inte täcker allt är det bra att kunna betala med faktura eller att dela upp sin betalning. Vår delbetalning gör det möjligt för dig att själv bestämma en betalningstakt som passar dig.

Så funkar det:

1. Ansök om faktura eller delbetalning i kassan på din klinik eller via denna länk

2. Kreditansökan görs direkt och du får svar lika snabbt. En godkänd ansökan är giltig i 90 dagar.

3. Signera köpet med ditt mobila BankID.

Exempel på delbetalning

Du kan dela upp din kostnad över 12 månader räntefritt. En uppläggningsavgift på 245 kr tillkommer samt en administrativ avgift på 29 kr / månad. Effektivränta på beviljat belopp 20,000 kr är 5,67 %.

För att beviljas kredit måste du uppfylla basvillkoren:

  • Vara minst 18 år

  • Inga betalningsanmärkningar

  • Skriven i Sverige sedan minst ett (1) år

Faktura eller delbetalning

Ansök här

 

Akutavgift och kostnader för akutsjukvård

Vid akutbesök tillkommer alltid en akutavgift för att träffa veterinär och akutpåslag på de ordinerade behandlingar som sker under besöket som t.ex. blodprov, röntgen etc. Avgifterna har vi för att täcka våra omkostnader som möjliggör att vi kan ta emot akuta patienter dygnet runt, året runt. Avgiften ökar under jourtid, d.v.s kvällar, helger, röda dagar och storhelger.

Försäkrade djur

Ditt djurs försäkring kan ersätta de vårdkostnader för skador och sjukdomar som uppkommit efter det att du tecknat försäkringen och som anses vara medicinskt motiverade. De uppgifter som ligger till grund för din försäkring finns att läsa i ditt försäkringsbrev. Där finns även det försäkringsbelopp du har tecknat för ditt djur, vilken självrisk du har samt villkoren för försäkringen.

Direktreglering

Om ditt djur är försäkrat kan vi, under kontorstid, hjälpa dig att direktreglera mot försäkringsbolaget. Det betyder att vi kontaktar försäkringsbolaget och att de återkommer med vad de ersätter för besöket. Vi tar då ut en administrationsavgift. För att direktreglera behöver vi ditt djurs försäkringsnummer. Direktreglering kan dessvärre inte göras på kvällar eller helger när försäkringsbolagen är stängda.
Om ditt djur skrivs in för vård, meddela gärna om du vill att vi ska direktreglera besöket innan du ska hämta ditt djur.

Observera att det inte alltid går att direktreglera trots att ditt försäkringsbolag har sin direktreglering öppen. Försäkringstekniska eller veterinärmedicinska orsaker kan göra det svårt för försäkringsbolaget att reglera skadan medans du väntar. Du får då betala som vanligt, se nedan, för att sedan skicka in din skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Några försäkringsbolags hemsidor

Om du väljer att inte direktreglera

Om du väljer att själv betala hela besöket på plats, kan du skicka in en skadeanmälan samt kvitto till ditt försäkringsbolag i efterhand. Det brukar då ta ett par veckor innan det att du får pengar tillbaka. Olika försäkringsbolag har olika lång handläggningstid. För eventuella frågor om din reglering vänder du dig direkt till ditt försäkringsbolag.

Självrisker och ersättningsanspråk

Försäkringsbolagen har olika villkor för ersättning beroende av vilken försäkringsprodukt du har valt. När du tecknar din försäkring väljer du själv vilket ersättningsbelopp och självrisk du önskar. Många av försäkringsbolagen har en självrisk, vilken består av två olika delar, en fast del och en rörlig del. Den rörliga självrisken är en procentsats av besökets ersättningsbara kostnad. Kontakta själv ditt försäkringsbolag för att få reda på vilka villkor som gäller med just ditt djurs försäkring, självrisk och ersättningstak.
Viktigt att känna till är att ditt djurs ersättningsbelopp sjunker med djurets ålder.

Försäkringar täcker vissa behandlingar

Eftersom olika försäkringar har olika villkor och ersättningsbelopp kan vi aldrig säga om just din försäkring ersätter en viss behandling. Du måste själv kontakta ditt försäkringsbolag för att få reda på om behandlingen ersätts i din försäkring och att din försäkring inte har någon reservation som gör att behandlingen inte ersätts på just ditt djur.

Särskilda fall

Kontakta gärna ditt försäkringsbolag vad gäller specialfrågor som t.ex. trafikskador, fall från hög höjd (balkonger/fönster), eventuella skador som täcks av dolda fel-försäkringar och liknande frågor som omfattas av särskilda försäkringsvillkor.

Oförsäkrade djur

Om ditt djur är oförsäkrat och vi kommer överens om inskrivning måste en förskottsbetalning ske på 50% av den vid inskrivnings-
tillfället uppskattade totalkostnaden.
Vi kan hjälpa dig att ansöka om faktura via Svea Ekonomi eller ett Agriakort. Kortet är ett VISA – kort och ett samarbete mellan Wasa kredit och Agria Djurförsäkring. Du behöver inte ha ditt djur försäkrat i Agria för att kunna ansöka om kortet. Fråga oss i receptionen så hjälper vi till.

Frågor efter hemgången

Om du undrar över något eller om det uppstår problem hemma kan du ringa när som helst. Vi är lika angelägna som du att din bästa vän mår bra och tillfrisknar ordentligt.